torsdag 19. februar 2009

Elgjakt i Namdalen

I høst var jeg med på elgjakt for første gang. Og det var stas! Vi bodde i ei hytte i Vesterå, jeg, Sigurd, Arnt (svigerfar), Jo Inge (svoger) og tre andre karer fra jaktlaget. Der levde vi på stekt egg og karbis på brødskiva uten strøm, vann og dekning. En herlig tilværelse. På første drevet var jeg med som tilskuer, skjerpa og psykisk støtte, og skøt Sigurd en elg, det var spennende det! Og for ordensskyld, det var jeg som såg den først.

Senere på høsten diltet jeg etter Sigurd på fugljakt, da jeg ikke har allverdens erfaring og kjøpte ikke hagle før på senhøsten. Flere utflukter endte i drama, som da Sigurd skøt etter gjess fra gressbanken ved elva. Etter skuddene var avfyrt la han på sprang ned til elva mens han reiv av seg klærne og spurta uti elva. Uheldigvis kom gåsa seg unna, men de som satt 200m lengre opp langs elva fikk seg en veldig god latter.

Vi har også vært på noen turer sammen med Isak, og det har bestandig blitt mer blåbær, niste, tøys og småfugl enn storfugl. Her kommer et knippe bilder fra jakta i fjor høst.




Isak på blåbærjakt.



Sigurd si fjorku.



Sigurd og Isak på jakt i Vesterå.



Sigurd knerta ei and i Namsen, ble forresten en kjempe god middag!





Jeg poserer for fotografen. Synes jeg kledde det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar